logo Vrakune logo stránky vlajka SK

 
 
     


PRED NÁSTUPOM DO ŠKOLY / metodický materiál pre rodičov detí v predškolskom veku /


Bži sa čas, kedy Vaše dieťa zne chodiť do školy. Ponúkame Vám osvedče námety a rady, ktoré by Vám mohli pomôcť v pohode zvládnuť školské ziatky.



Úvodom niekoľko pravidiel:


  • Dôležitým predpokladom úspešného vývoja je dobrý zdravotný stav dieťaťa. Ak má dieťa zdravotné problémy a je v starostlivosti odborných lekárov, porozpvajte sa s nimi o vhodnosti zaškolenia.  
  • Treba mať istotu, že dieťa dobre vidí a počuje. Pokiaľ je to možné, poruchy ri by mali byť pred nástupom do školy odstránené. -
  • Rodičia a starí rodičia, snažte sa, aby Vaše výchov pôsobenie bolo jednotné .Vytvorte dieťaťu pravidelný denný režim a dbajte, aby sa dodržiaval / pravidelné vstávanie, rozdelenie dennej činnosti, pravidelné jedlo, hygienic rituály a ukladanie k spánku /.


  • Podľa svojich možností upravte dieťaťu izbu  alebo pokojný pracovný tik tak, aby tam malo svoj dobre osvetlený stolík s knižkami a pomôckami.
  • Dieťa  vychovávate najúčinnejšie vtedy, keď mu idete príkladom, keď ho nenásilne podnecujete a taktne riadite jeho činnosť. Na dieťa je najvhodnejšie sobiť v bežných životných situáciach – na prechádzkach, pri práci v domácnosti, na záhradke, kedy Vám pomáha alebo sa vedľa Vás hrá. Táto forma učenia je pre predškoláka najprirodzenejšia.


  • Pri nácviku jednotlivých zručností, zínajte vždy s s cvičeniami, ktoré dieťa zvláda, a teda prežíva pri nich pocit radosti a úspechu.
  • Cielenej hre na školu“ je vhodné venovať sa každý deň asi polhodinu. Striedajte náročnejšie cvičenia s jednoduchšími. Predškolák sa na jednu činnosť dokáže sústrediť iba krátko-20 minút a menej, podľa charakteristík nervovej sústavy a použitých motivačných techník.
  • Nikdy výkony dieťaťa nehaňte, neznevažujte, neporovnávajte s výkonom niekoho iného.

 Ak sa niečo výrazne nepodarí, dieťa povzbudzujte, že časom to bude stále lepšie a lepšie.

 Aj z nepatrných pokrokov alebo snahy o ne sa radujte a dieťa pochváľte. Pracovné listy

 a výtvory odkladajte, robte z nich nástenku, aby ste neskôr s dieťaťom vedeli posúdiť , aké pokroky urobilo. Pesničky, básničky, rečový prejav žete nahrať na magnetofón.-




Ak sa pri práci s dieťaťom vyskytnú ťažkosti, poraďte sa s učiteľkou v MŠ, psychológom, lekárom...



AKO ROZVÍJAŤ OSOBNOSŤ DIEŤAŤA: konkrétne rady a námety pre pcu s dieťaťom

Rozvoj reči, presnosti a logiky myslenia:

  • ak dieťa správne nevyslovuje niektoré hlásky, navštívte logopéda,


  • pred dieťaťom vyslovujte správne a nepoužívajte výrazy, ktoré nechcete, aby hovorilo,


  • využívajte každú vhodnú príležitosť na vysvetľovanie neznámych slov a pojmov,


  • nacvičujte s dieťaťom riekanky. Je vhodné, ak recituje občas postojačky,


  • nechajte si od dieťaťa rozpvať jemu známe rozpvky. Podporujte ho pomocnými otázkami alebo ho nechajte rozprávať podľa obrázkov,
  • nech Vám dieťa pravidelne rozpva o svojich zážitkoch z chvíľ, ktoré nestrávilo s Vami a Vy mu rozpvajte o svojich,
  • pravidelne kupujte časopis pre najmenších , zakladajte dieťaťu jeho vlastnú knihovničku a veďte ho k pravidelnému prezeraniu kníh a časopisov a k šetrnému zaobchádzaniu s nimi,
  • sledujte občas s dieťaťom detský program v televízii a hovorte s ním o jeho obsahu,


  • hvajte s dieťaťom divadlo - napríklad s maňuškami . Jednu vodí a rozpva dieťa, druhú Vy,


  • navštevujte spolu kino , divadelné predstavenia a nechajte dieťa hovoriť o jeho zážitkoch,


  • zoznamujte dieťa postupne s údajmi o sebe, rodine, domove, bydlisku, a o svojej práci. Občas sa presvedčite, čo z týchto údajov si dieťa pamätá
  • upevňujte pri všetkých vhodných príležitostiach význam pojmov :vpredu - vzadu, hore-dole, vpravo-avo, dnes – včera -zajtra. Učte dieťa vymenovať dni v týždni, ročné obdobia a ich charakteristicznaky,
  • snažte sa vždy uspokojiť prirodzenú zvedavosť dieťaťa , trpezlivo a primerane odpovedať na jeho otázky,
  • veľký význam pre rozvoj myslenia, ri, citov a fantázie majú rozpvky. Nie tie z telezie a videa, ale rozpvané alebo číta rodičmi,
  • pre rozvoj myslenia je dôležitý humor a vedenie k chápaniu vtipov,




Cvičenia vhodné na rozvíjanie myslenia:


  • rozlišovanie vecí podľa jedného znaku: Ktoré veci okolo sú červené?


  • / zelené , modré,...podľa farby /


  • /zo skla, z dreva,...podľa materiálu /


  • hra:“ Všetko lieta , čo má perie /všetko jazdí, čo má kolesá, všetko behá, čo má nohy,.../


  • vymenujte rad slov a dieťa má povedať, čo majú slová spoločné, pomenovať veci jedným slovom.


Napr. : hruška, jablko, čerešňa– to je ovocie


  • auto, lietadlo , vlak – to sú dopravné prostriedky modrá, žltá, zelená – to sú farby

Ak sa dieťaťu nedarí, pracujeme opne. Budeme si hovoriť ovocie, ktoré poznáme, ja jedno, ty druhé / oblečenie, nábytok,.../

  • oznovanie protikladov: Strom je veľký – kvietok je malý, biele – čierne, svetlé- tmavé, studené- teplé, dobré zlé, široké –úzke,...
  • vytváranie viet z troch slov. Povieme tri slová : les, stromy, rastú. Dieťa vytvorí vetu: V lese rastú stromy
  • riešenie situácii:“Čo by sa stalo, keby si išiel ráno do škôlky v pyžamku, keby si sa pri prechode cez cestu nepozrel doľava a doprava, keby sme sa teplo neobliekli, keď je vonku veľmi zima,../
  • povieme vetu s nesprávnym obsahom a dieťa rozpoznať, čo je v nej nespvne / Ryby žijú v lese a srnky v potoku,.../


Vytváranie a rozvíjanie matematicch predstáv :


  • s využitím rôznoroho materiálu /gombíky, farbky, kocky,... / vytvárajte počtové predstavy najprv do troch, potom do piatich až do desať a späť /5, 4, 3, 2, 1, 0/,
  • naučte dieťa k uitému počtu pridať alebo z neho ubrať určitý poče t / k piatim kockám, ktoré na stole pridaj dve, odober tri, a podobne /,
  • učte dieťa rozoznávať uvede pojmy na konktnych predmetoch: veľa – málo, viac – menej, všetko- nič, veľký –malý, väčší –menší, najväčší – najmenší, dlhý – ktky, dlhší – kratší, najdlhší – najkratší, široký – úzky,

  • učte dieťa rozoznávať a vytvárať rovnaký počet rôznych predmetov /ukážeme tri kocky a dieťa má pridať rovnaký počet farbičiek /,
  • z množstva predmetov rozložených na stole určovať počet rovnakých / sú tu 2 ceruzky, 3kocky, 5 cukríkov,.../,
  • naučte dieťa rozlišovať a pomenovať základné geometrické tvary: kruh, štvorec, trojuholník, obdlžnik, ga, kocka,
  • hrajte s dieťaťom hry Človeče nehnevaj sa, Domino“, „Pexeso“,


  • nacvičujte poradové čísla / z radu kociek podaj druhú, tretiu, piatu,...kocku /,



Slucho vnímanie:


  • od malička dieťaťu spievajte, učte ho ľudové aj tanné pesničky, riekanky, básničky,


  • vytlieskávajte jednoduché riekanky, kratšie aj dlhšie slová.


        nasledujúcimi hrami nacvičujte sluchovú analýzu slov:


- na stôl poukladajte bežné predmety a hračky a vyslovte prvú slabiku niektorého z nich. Dieťa má potom  slovo doplniť a predmet Vám podá. /ktoré z vecí na stole zína na bá...?Dieťa povie bábika a podá Vám ju. Ak je to pre dieťa ťažké, ukážete na bábiku, poviete bá...a dieťa slovo doplní /

- čo je to? Je to na zemi a zína to na ko...Dieťa doplní –koberec


- poviem Ti slovo a Ty vymysli iné, ktoré zína rovnako...Poviete pero a dieťa pokračuje – papier, ponožka, piesok,...Môžete sa pri menovaní slov striedať

- čo počuješ na ziatku slova pes? Počujeme tam p. Čo počuješ na ziatku slova les, dom, zem..

- čo počuješ na ziatku slova oko? Počujeme tam o. Čo počuješ na ziatku slova ucho, auto,..“.

- podobne nacvičovať rozlišovanie spoluhlások a samohlások na konci slova


- v ktorých z týchto dvoch /troch, štyroch / slov počuješ „r? –mačka, polievka, ryba..




Pohybová chova:


  • učte dieťa prekonávať strach z bežných prekážok- podliezanie a preliezanie prekážok, vystupovanie a zostupovanie po schodoch a rebríku striedavo pravou a ľavou nohou, preskakovať nízke prekážky, vystúpiť a zoskoč zo stolky
  • hrajte sa s loptou. Nacvičujte vykopnutie, hádzanie a chytanie horným aj dolným oblúkom, chytanie odrazenej lopty od zeme, steny,..

-učte dieťa skákať na švihadle


  • učte deti základom športov - plávanie, korčuľovanie, sánkovanie, lyžovanie


  • veďte dieťa k pomáhaniu pri domácich prácach: zametanie, utieranie riadu, prachu, odkladanie vecí,...



Rozvoj jemnej motoriky obratnosť prstov:


  • všimnite si , či je dieťa pravoruké , prednostne používa ľavú ruku alebo je obojručné. Neprecvičujte ho na používanie pravej ruky a radšej sa poraďte v psychologickej poradni o správnom postupe,
  • postupne zaobstarávajte pomôcky na výtvarnú činnosť: mäkké ceruzky, farbičky, fixky, vodové farby, hrubšie štetce, plastelínu, lepidlo, nožnice s oblými čeľusťami, baliaci papier, farebný papier, vymaľovávanky,
  • veďte dieťa, aby za stolíkom správne sedelo a držalo správne ceruzku,



Cieľom nasledujúcich cvení je rozvinúť zručnosť ruky, čo je jedným z dôležitých predpokladov pre   nácvik písania:

  • denne trénujte zapínanie a rozopínanie gombíkov, zaväzovanie šnúrok, zapínanie zipsu, obliekanie bábik, skladanie skladačiek, navliekanie goráliek a gombíkov na niť s tupou ihlou,
  • pred nácvikom kresebného prejavu nechajte dieťa uvolniťsi ruku, vo vzduchu nech si skúša pohyb, ktorý potom bude kresliť,
  • všetko robte spolu s dieťaťom, povzbudzujte ho, vyrobe dielka odkladajte, urobte z nich nástenku,


  • z bieleho alebo farebného papiera dieťa vytrháva rôzne tvary – jabľčka, lístočky, kruhy, štvorce, trojuholníky,...z ktorých potom skladajte a na papier nalepujte väčšie obrazce,
  • vystrihujte z papiera rôzne široké pásiky,


  • odstrihujte z rohov papiera /časopisu/ , až sa papier minie,


  • strihajte podľa nakreslených čiar, vystrihujte obrázky zo starých časopisov, nalepte ich tak, aby vznikol podľa fantázie dieťaťa nový obrázok,
  • modelujte z plasteny / rezancového cesta / rôzne predmety,


  • na dvere alebo stenu pripevnite čistý baliaci papier, na ktorý si dieťa postojačky bude uvolnenou rukou precvičovať veľkými ťahmi tvary, ktoré neskôr bude kresliť posediačky na papier formátu A4,
  • učte deti kresliť jednoduc tvary: krúžky, elipsy, rovné, šikmé čiary, spod a vrchné oblúčiky, vlnovky /všetko zľava doprava /.


Rozvoj v oblasti mravnej a citovej chovy:


Dobre vychovávame vtedy, keď sa dieťa snažíme láskavo , citlivo, dôsledne a vlastným príkladom viesť k rešpektovaniu  hraníc / stabilný denný režim, pestovanie pravidelnosti – ranné a večerné hygienické rituály, ukladanie k spánku v rovnakom čase a rovnakých podmienkach, odkladanie hračiek po hre, až po vedenie k rešpektovaniu svojho okolia/. Ak ponechávame dieťaťu  príliš veľkú voľnosť, necháme ho nech iba ono určuje čo a kedy bude robiť, podporujeme jeho zameranie na seba , komplikujeme život dieťaťu, sebe aj okoliu. Nesprávna je aj výchova, kde prevažujú direktívne príkazy, zákazy a obmedzenia.


Dieťa postupne vedieme:


  • k rozlišovaniu pojmov smieš a nesmieš,


  • k schopnosti tlmiť citové výbuchy, ovládať sa,


  • k poslúchnutiu pokynov dospelého,


  • k podriadeniu sa určeným pravidlám / napr. v spoločnej hre /,


  • k pravidlám spoločenskej komunikácie- vedieť o niečo slušne požiadať, poďakovať, poprosiť, spýtať sa, ospravedlniť sa, privítať a rozlúčiť sa, poblahoželať,....
  • k správaniu sa na verejnosti a v rôznych situáciach  / keď príde návšteva, v dopravnom

prostriedku, v obchode,.../


  • k vyrovnávaniu sa s neúspechom, prehrou,


  • k zapojeniu sa do kolektívu ako radový ale aj vedúci člen,


  • k rozdeleniu sa so súrodencami a kamarátmi,k vyrábaniu darčekov a obdarovávaniu z príležitosti sviatkov,
  • k rozvíjaniu primeraného sebavedomia , úcty k sebe, k vyjadrovaniu vlastných pocitov,


  • k rozlišovaniu, čo je správne a čo nesprávne, vedieť posúdiť, čo je dobrý a zlý skutok,


  • k priznaniu sa k prehrešku a prijatiu jeho následkov alebo trestu zaň,


  • k prežívaniu radosti z hry, z urobenej práce, výtvoru,


  • k pozitívnym vzťahom k členom rodiny, deťom, iným ľuďom, zvieratkám, rastlinám


  • k úcte k veciam, prírode / neubližovanie, neničenie /


  • k vnímaniu krásy prírody, umeleckých diel výtvarné diela, hudba, knihy, tanec.



Rozvíjanie samostatnosti dieťaťa:


  • dieťa veďte k pomoci pri domácich prácach. Prideľte mu nejakú prácu, ktorú zvládne ako trvalú úlohu,
  • učte dieťa orientovať sa v okolí bydliska, používať telefón, tlmočiť niekomu odkaz,


  • učte dieťa samostatne sa starať o svoju  úpravu,


  • upevňujte samostatnosť v hygienických návykoch /umývanie zúbkov, rúk, sprchovanie, použitie WC/,


  • veďte dieťa k upratovaniu a udržiavaní svojich vecí v poriadku


  • učte dieťa odložiť po jedle zo stola, pomôcť pri umývaní a odkladaní riadu, že kaž vec v domácnosti má svoje miesto
  • buďte pri výchove dieťaťa opatrní, ale nie úzkostlivý, neprenášajte na dieťa svoj strach a obavy


  • nechajte dieťa zažiť pozitívne, ale aj negatívne dôsledky /v primeranej miere/ jeho správania




Slová na záver...




„Dieťa nikdy nesmie mať pocit, že nnemáme čas. Iná cesta, n dať dieťaťu dostatok lásky, času a námahy totiž nie je.