PRED NÁSTUPOM DO ŠKOLY / metodický materiál pre rodičov detí v predškolskom veku /
Blíži sa čas, kedy Vaše dieťa začne chodiť do školy. Ponúkame Vám osvedčené námety a rady, ktoré by Vám mohli pomôcť v pohode zvládnuť školské začiatky.
Úvodom niekoľko pravidiel:
- Dôležitým predpokladom úspešného vývoja je dobrý zdravotný stav dieťaťa. Ak má dieťa zdravotné problémy a je v starostlivosti odborných lekárov, porozprávajte sa s nimi o vhodnosti zaškolenia.
- Treba mať istotu, že dieťa dobre vidí a počuje. Pokiaľ je to možné, poruchy reči by mali byť pred nástupom do školy odstránené. -
- Rodičia a starí rodičia, snažte sa, aby Vaše výchovné pôsobenie bolo jednotné .Vytvorte dieťaťu pravidelný denný režim a dbajte, aby sa dodržiaval / pravidelné vstávanie, rozdelenie dennej činnosti, pravidelné jedlo, hygienické rituály a ukladanie k spánku /.
- Podľa svojich možností upravte dieťaťu izbu alebo pokojný pracovný kútik tak, aby tam malo svoj dobre osvetlený stolík s knižkami a pomôckami.
- Dieťa vychovávate najúčinnejšie vtedy, keď mu idete príkladom, keď ho nenásilne podnecujete a taktne riadite jeho činnosť. Na dieťa je najvhodnejšie pôsobiť v bežných životných situáciach – na prechádzkach, pri práci v domácnosti, na záhradke, kedy Vám pomáha alebo sa vedľa Vás hrá. Táto forma „učenia“ je pre predškoláka najprirodzenejšia.
- Pri nácviku jednotlivých zručností, začínajte vždy s s cvičeniami, ktoré dieťa zvláda, a teda prežíva pri nich pocit radosti a úspechu.
- Cielenej „hre na školu“ je vhodné venovať sa každý deň asi polhodinu. Striedajte náročnejšie cvičenia s jednoduchšími. Predškolák sa na jednu činnosť dokáže sústrediť iba krátko-20 minút a menej, podľa charakteristík nervovej sústavy a použitých motivačných techník.
- Nikdy výkony dieťaťa nehaňte, neznevažujte, neporovnávajte s výkonom niekoho iného.
Ak sa niečo výrazne nepodarí, dieťa povzbudzujte, že časom to bude stále lepšie a lepšie.
Aj z nepatrných pokrokov alebo snahy o ne sa radujte a dieťa pochváľte. Pracovné listy
a výtvory odkladajte, robte z nich nástenku, aby ste neskôr s dieťaťom vedeli posúdiť , aké pokroky urobilo. Pesničky, básničky, rečový prejav môžete nahrať na magnetofón.-
Ak sa pri práci s dieťaťom vyskytnú ťažkosti, poraďte sa s učiteľkou v MŠ, psychológom, lekárom...
AKO ROZVÍJAŤ OSOBNOSŤ DIEŤAŤA: konkrétne rady a námety pre prácu s dieťaťom
Rozvoj reči, presnosti a logiky myslenia:
- ak dieťa správne nevyslovuje niektoré hlásky, navštívte logopéda,
- pred dieťaťom vyslovujte správne a nepoužívajte výrazy, ktoré nechcete, aby hovorilo,
- využívajte každú vhodnú príležitosť na vysvetľovanie neznámych slov a pojmov,
- nacvičujte s dieťaťom riekanky. Je vhodné, ak recituje občas postojačky,
- nechajte si od dieťaťa rozprávať jemu známe rozprávky. Podporujte ho pomocnými otázkami alebo ho nechajte rozprávať podľa obrázkov,
- nech Vám dieťa pravidelne rozpráva o svojich zážitkoch z chvíľ, ktoré nestrávilo s Vami a Vy mu rozprávajte o svojich,
- pravidelne kupujte časopis pre najmenších , zakladajte dieťaťu jeho vlastnú knihovničku a veďte ho k pravidelnému prezeraniu kníh a časopisov a k šetrnému zaobchádzaniu s nimi,
- sledujte občas s dieťaťom detský program v televízii a hovorte s ním o jeho obsahu,
- hrávajte s dieťaťom divadlo - napríklad s maňuškami . Jednu vodí a rozpráva dieťa, druhú Vy,
- navštevujte spolu kino , divadelné predstavenia a nechajte dieťa hovoriť o jeho zážitkoch,
- zoznamujte dieťa postupne s údajmi o sebe, rodine, domove, bydlisku, a o svojej práci. Občas sa presvedčite, čo z týchto údajov si dieťa pamätá
- upevňujte pri všetkých vhodných príležitostiach význam pojmov :vpredu - vzadu, hore-dole, vpravo- vľavo, dnes – včera -zajtra. Učte dieťa vymenovať dni v týždni, ročné obdobia a ich charakteristické znaky,
- snažte sa vždy uspokojiť prirodzenú zvedavosť dieťaťa , trpezlivo a primerane odpovedať na jeho otázky,
- veľký význam pre rozvoj myslenia, reči, citov a fantázie majú rozprávky. Nie tie z televízie a videa, ale rozprávané alebo čítané rodičmi,
- pre rozvoj myslenia je dôležitý humor a vedenie k chápaniu vtipov,
Cvičenia vhodné na rozvíjanie myslenia:
- rozlišovanie vecí podľa jedného znaku: „Ktoré veci okolo sú červené?“
- / zelené , modré,...podľa farby /
- /zo skla, z dreva,...podľa materiálu /
- hra:“ Všetko lieta , čo má perie „/všetko jazdí, čo má kolesá, všetko behá, čo má nohy,.../
- vymenujte rad slov a dieťa má povedať, čo majú slová spoločné, pomenovať veci jedným slovom.
Napr. : hruška, jablko, čerešňa– to je ovocie
- auto, lietadlo , vlak – to sú dopravné prostriedky modrá, žltá, zelená – to sú farby
Ak sa dieťaťu nedarí, pracujeme opačne. „Budeme si hovoriť ovocie, ktoré poznáme, ja jedno, ty druhé“ / oblečenie, nábytok,.../
- označovanie protikladov: „Strom je veľký – kvietok je malý“, biele – čierne, svetlé- tmavé, studené- teplé, dobré –zlé, široké –úzke,...
- vytváranie viet z troch slov. Povieme tri slová : les, stromy, rastú. Dieťa vytvorí vetu: V lese rastú stromy
- riešenie situácii:“Čo by sa stalo, keby si išiel ráno do škôlky v pyžamku, keby si sa pri prechode cez cestu nepozrel doľava a doprava, keby sme sa teplo neobliekli, keď je vonku veľmi zima,..“/
- povieme vetu s nesprávnym obsahom a dieťa má rozpoznať, čo je v nej nesprávne / Ryby žijú v lese a srnky v potoku,.../
Vytváranie a rozvíjanie matematických predstáv :
- s využitím rôznorodého materiálu /gombíky, farbičky, kocky,... / vytvárajte počtové predstavy najprv do troch, potom do piatich až do desať a späť /5, 4, 3, 2, 1, 0/,
- naučte dieťa k určitému počtu pridať alebo z neho ubrať určitý poče t / k piatim kockám, ktoré sú na stole pridaj dve, odober tri, a podobne /,
- učte dieťa rozoznávať uvedené pojmy na konkrétnych predmetoch: veľa – málo, viac – menej, všetko- nič, veľký –malý, väčší –menší, najväčší – najmenší, dlhý – krátky, dlhší – kratší, najdlhší – najkratší, široký – úzky,
- učte dieťa rozoznávať a vytvárať rovnaký počet rôznych predmetov /ukážeme tri kocky a dieťa má pridať rovnaký počet farbičiek /,
- z množstva predmetov rozložených na stole určovať počet rovnakých / sú tu 2 ceruzky, 3kocky, 5 cukríkov,.../,
- naučte dieťa rozlišovať a pomenovať základné geometrické tvary: kruh, štvorec, trojuholník, obdlžnik, guľa, kocka,
- hrajte s dieťaťom hry „Človeče nehnevaj sa“, „Domino“, „Pexeso“,
- nacvičujte poradové čísla / z radu kociek podaj druhú, tretiu, piatu,...kocku /,
Sluchové vnímanie:
- od malička dieťaťu spievajte, učte ho ľudové aj tanečné pesničky, riekanky, básničky,
- vytlieskávajte jednoduché riekanky, kratšie aj dlhšie slová.
nasledujúcimi hrami nacvičujte sluchovú analýzu slov:
- na stôl poukladajte bežné predmety a hračky a vyslovte prvú slabiku niektorého z nich. Dieťa má potom slovo doplniť a predmet Vám podá. /ktoré z vecí na stole začína na bá...?Dieťa povie bábika a podá Vám ju. Ak je to pre dieťa ťažké, ukážete na bábiku, poviete bá...a dieťa slovo doplní /
- „čo je to? Je to na zemi a začína to na ko“...Dieťa doplní –koberec
- „poviem Ti slovo a Ty vymysli iné, ktoré začína rovnako“...Poviete pero a dieťa pokračuje – papier, ponožka, piesok,...Môžete sa pri menovaní slov striedať
- „čo počuješ na začiatku slova pes? Počujeme tam „p“. Čo počuješ na začiatku slova les, dom, zem..
- „čo počuješ na začiatku slova oko? Počujeme tam „o“. Čo počuješ na začiatku slova ucho, auto,..“.
- podobne nacvičovať rozlišovanie spoluhlások a samohlások na konci slova
- „v ktorých z týchto dvoch /troch, štyroch / slov počuješ „r“? –mačka, polievka, ryba..
Pohybová výchova:
- učte dieťa prekonávať strach z bežných prekážok- podliezanie a preliezanie prekážok, vystupovanie a zostupovanie po schodoch a rebríku striedavo pravou a ľavou nohou, preskakovať nízke prekážky, vystúpiť a zoskočiť zo stoličky
- hrajte sa s loptou. Nacvičujte vykopnutie, hádzanie a chytanie horným aj dolným oblúkom, chytanie odrazenej lopty od zeme, steny,..
-učte dieťa skákať na švihadle
- učte deti základom športov - plávanie, korčuľovanie, sánkovanie, lyžovanie
- veďte dieťa k pomáhaniu pri domácich prácach: zametanie, utieranie riadu, prachu, odkladanie vecí,...
Rozvoj jemnej motoriky – obratnosť prstov:
- všimnite si , či je dieťa pravoruké , prednostne používa ľavú ruku alebo je obojručné. Neprecvičujte ho na používanie pravej ruky a radšej sa poraďte v psychologickej poradni o správnom postupe,
- postupne zaobstarávajte pomôcky na výtvarnú činnosť: mäkké ceruzky, farbičky, fixky, vodové farby, hrubšie štetce, plastelínu, lepidlo, nožnice s oblými čeľusťami, baliaci papier, farebný papier, vymaľovávanky,
- veďte dieťa, aby za stolíkom správne sedelo a držalo správne ceruzku,
Cieľom nasledujúcich cvičení je rozvinúť zručnosť ruky, čo je jedným z dôležitých predpokladov pre nácvik písania:
- denne trénujte zapínanie a rozopínanie gombíkov, zaväzovanie šnúrok, zapínanie zipsu, obliekanie bábik, skladanie skladačiek, navliekanie goráliek a gombíkov na niť s tupou ihlou,
- pred nácvikom kresebného prejavu nechajte dieťa uvolniťsi ruku, vo vzduchu nech si skúša pohyb, ktorý potom bude kresliť,
- všetko robte spolu s dieťaťom, povzbudzujte ho, vyrobené dielka odkladajte, urobte z nich nástenku,
- z bieleho alebo farebného papiera dieťa vytrháva rôzne tvary – jabľčka, lístočky, kruhy, štvorce, trojuholníky,...z ktorých potom skladajte a na papier nalepujte väčšie obrazce,
- vystrihujte z papiera rôzne široké pásiky,
- odstrihujte z rohov papiera /časopisu/ , až sa papier minie,
- strihajte podľa nakreslených čiar, vystrihujte obrázky zo starých časopisov, nalepte ich tak, aby vznikol podľa fantázie dieťaťa nový obrázok,
- modelujte z plastelíny / rezancového cesta / rôzne predmety,
- na dvere alebo stenu pripevnite čistý baliaci papier, na ktorý si dieťa postojačky bude uvolnenou rukou precvičovať veľkými ťahmi tvary, ktoré neskôr bude kresliť posediačky na papier formátu A4,
- učte deti kresliť jednoduché tvary: krúžky, elipsy, rovné, šikmé čiary, spodné a vrchné oblúčiky, vlnovky /všetko zľava doprava /.
Rozvoj v oblasti mravnej a citovej výchovy:
Dobre vychovávame vtedy, keď sa dieťa snažíme láskavo , citlivo, dôsledne a vlastným príkladom viesť k rešpektovaniu hraníc / stabilný denný režim, pestovanie pravidelnosti – ranné a večerné hygienické rituály, ukladanie k spánku v rovnakom čase a rovnakých podmienkach, odkladanie hračiek po hre, až po vedenie k rešpektovaniu svojho okolia/. Ak ponechávame dieťaťu príliš veľkú voľnosť, necháme ho nech iba ono určuje čo a kedy bude robiť, podporujeme jeho zameranie na seba , komplikujeme život dieťaťu, sebe aj okoliu. Nesprávna je aj výchova, kde prevažujú direktívne príkazy, zákazy a obmedzenia.
Dieťa postupne vedieme:
- k rozlišovaniu pojmov smieš a nesmieš,
- k schopnosti tlmiť citové výbuchy, ovládať sa,
- k poslúchnutiu pokynov dospelého,
- k podriadeniu sa určeným pravidlám / napr. v spoločnej hre /,
- k pravidlám spoločenskej komunikácie- vedieť o niečo slušne požiadať, poďakovať, poprosiť, spýtať sa, ospravedlniť sa, privítať a rozlúčiť sa, poblahoželať,....
- k správaniu sa na verejnosti a v rôznych situáciach / keď príde návšteva, v dopravnom
prostriedku, v obchode,.../
- k vyrovnávaniu sa s neúspechom, prehrou,
- k zapojeniu sa do kolektívu ako radový ale aj vedúci člen,
- k rozdeleniu sa so súrodencami a kamarátmi,k vyrábaniu darčekov a obdarovávaniu z príležitosti sviatkov,
- k rozvíjaniu primeraného sebavedomia , úcty k sebe, k vyjadrovaniu vlastných pocitov,
- k rozlišovaniu, čo je správne a čo nesprávne, vedieť posúdiť, čo je dobrý a zlý skutok,
- k priznaniu sa k prehrešku a prijatiu jeho následkov alebo trestu zaň,
- k prežívaniu radosti z hry, z urobenej práce, výtvoru,
- k pozitívnym vzťahom k členom rodiny, deťom, iným ľuďom, zvieratkám, rastlinám
- k úcte k veciam, prírode / neubližovanie, neničenie /
- k vnímaniu krásy prírody, umeleckých diel –výtvarné diela, hudba, knihy, tanec.
Rozvíjanie samostatnosti dieťaťa:
- dieťa veďte k pomoci pri domácich prácach. Prideľte mu nejakú prácu, ktorú zvládne ako trvalú úlohu,
- učte dieťa orientovať sa v okolí bydliska, používať telefón, tlmočiť niekomu odkaz,
- učte dieťa samostatne sa starať o svoju úpravu,
- upevňujte samostatnosť v hygienických návykoch /umývanie zúbkov, rúk, sprchovanie, použitie WC/,
- veďte dieťa k upratovaniu a udržiavaní svojich vecí v poriadku
- učte dieťa odložiť po jedle zo stola, pomôcť pri umývaní a odkladaní riadu, že každá vec v domácnosti má svoje miesto
- buďte pri výchove dieťaťa opatrní, ale nie úzkostlivý, neprenášajte na dieťa svoj strach a obavy
- nechajte dieťa zažiť pozitívne, ale aj negatívne dôsledky /v primeranej miere/ jeho správania
Slová na záver...
„Dieťa nikdy nesmie mať pocit, že naň nemáme čas. Iná cesta, než dať dieťaťu dostatok lásky, času a námahy totiž nie je.“