Základná škola otvorila svoje brány po prvýkrát 4. septembra 1978. Škola bola postavená s kapacitou 18 tried. Prvý zbor tvorilo 18. pedagogických zamestnancov. V prvom školskom roku sa v nej učilo 361 žiakov po skúseným vedením Mgr. Evy Klusalovej. Ukázalo sa, že náročnosť, s ktorou sme začínali, sa vyplatila. Každé vedenie školy vedelo, čo chce – vytvárať dobrú tradíciu školy, ktorá bola založená na vysokých požiadavkách odborno-metodického rastu každého člena.
Škola od svojho založenia je prestížnou školou v oblasti vyučovania cudzích jazykov. Spočiatku to bolo rozšírené vyučovanie nemeckého jazyka od tretieho ročníka, ale nesmieme zabudnúť ani na výučbu ruského jazyka.
V polovici osemdesiatych rokoch vtedajšia riaditeľka školy PaedDr. Eva Mešťanová zaviedla i nepovinné vyučovanie anglického jazyka a neskôr sa tento jazyk stal súčasťou povinne voliteľných predmetov.
Po roku 1990 prišlo k zásadnej zmene. Ministerstvo školstva schválilo na našej škole experimentálne vyučovanie AJ a NJ od prvého ročníka. Tento experiment mal za úlohu overiť vhodnosť výučby jazykov už od prvého ročníka. Experiment prebiehal po dobu deviatich rokov a v jeho závere boli vypracované osnovy pre oba jazyky a učebné plány, ako aj metodika a pracovné listy pre 1. a 2. ročník. Predpokladom vyučovania cudzích jazykov od prvého ročníka sa stali materiálne a ľudské zdroje školy. Hodnotiace správy potvrdzovali vhodnosť zaradenia nového variantu učebného plánu. Ocenením práce pedagógov je stále zvýšený záujem z okolia o našu školu, vysoká úspešnosť našich štvrtákov na prijímacích pohovoroch na osemročné gymnáziá a napokon samotné výsledky už študujúcich žiakov na týchto gymnáziách. Predmetové olympiády v cudzích jazykoch už tradične pamätajú svojimi poprednými umiestneniami na žiakov ZŠ Rajčianska a to tak na úrovni okresu ako aj kraja.
Keďže znalosť jazyka považujeme za prostriedok otvorenia nových dverí poznania a nie za konečný cieľ, sekcia regionálneho školstva Ministerstva školstva Slovenskej republiky nám schválilo na nasledujúce štyri roky projekt experimentálneho overovania „Didaktivna efektívnosť metódy CLIL na prvom stupni základnej školy vo vyučovaní cudzích jazykov.“ Experimentálnym overovaním chceme nájsť vhodné spôsoby aplikácie cudzieho jazyka do vyučovacích predmetov a výchovy, nájsť vhodné obsahy, overiť vplyv na motiváciu a výsledky žiakov, pripraviť metodické a didaktické materiály pre cudzie jazyky.
V rokoch 1997-98 sme rozpracovali dva projekty, „Škola zdravia a environmentálnej výchovy“, kde sme sledovali ekologické situácie a snažili sme sa o vytváranie lepších podmienok na zdravý vývin mladej generácie. Súčasťou environmentálnej výchovy je aj zdravý duševný a fyzický život jedinca, čo nie je možné bez aktívneho pohybu. Tejto oblasti sa dotýka náš druhý projekt zriadenia Školského športového strediska v spolupráci so Slovenským zápasníckym zväzom, Dunajplavba Bratislava., so Slovenskou softbalovou asociáciou a Športovým klubom polície Bratislava.
V roku 2006 sa naša škola zúčastnila na meraní v medzinárodnej štúdii OECD PISA 2006, následne v roku 2007 pod záštitou Medzinárodnej asociácie hodnotenie výsledkov vzdelávania ( IEA) sme sa opäť zúčastnili merania výkonov v matematike a v prírodovede.( TIMSS 2007).V školskom roku 2007/2008 prebehlo druhé testovanie žiakov v teste kognitívych schopností ( TKS ) projektu VEGA pod záštitou Ústavu aplikovanej psychológie FSEV UK, Bratislava. Prvé testovanie sa uskutočnilo v roku 2006. Výsledky týchto testovaní sa využívajú pri individualizácii vyučovania, korekcie, úprave, výbere učebnej látky, pri voľbe učebných metód a tiež pri stanovení očakávanej vedomostnej úrovne žiakov.
V súčasnej spoločenskej situácii sa predpokladá, že škola sa v danom regióne stane kultúrnym , športovým a spoločenským centrom. Zámerom je posilnenie výchovnej funkcie školy, na otvorenú inštitúciu, s racionálne využívaným materiálno – technickým a ľudským potenciálom. V tomto neľahkom poslaní školy, ktorá otvára svoje brány širokému okruhu obyvateľov, je pre školu veľmi dôležitá vzájomná spolupráca s rôznymi inštitúciami.
Dlhé roky máme veľmi dobrú spoluprácu s materskými školami pôsobiacimi v okolí našej školy. Mnohé z týchto detí a rodičov už našu školu poznajú, lebo prijali ponuku zúčastňovať sa pravidelne 1-krát v týždni hodín práce s počítačom, pod vedením našej učiteľky informatiky v našich dvoch počítačových učebniach.
Naša škola dlhšie obdobie spolupracuje aj s vysokými školami pri realizácii pedagogickej praxe študentov, budúcich pedagógov. Učiteľská profesia si vyžaduje nielen teoretické vedomosti, ale aj systematické nadobúdanie skúseností so žiakmi v reálnych podmienkach školy. Nevyhnutnou súčasťou práce učiteľov na našej škole sa stáva aj praktická príprava poslucháčov z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Svoju prax na našej škole niekoľko rokov zrealizovalo niekoľko skupín poslucháčov, čo predstavuje množstvo budúcich pedagógov. Pani učiteľky našej školy sú zároveň aj cvičnými učiteľkami pre týchto mladých ľudí pripravujúcich sa na svoje budúce povolanie. Prezentáciou svojej práce môže každý náš pedagóg ovplyvniť názor poslucháčov na toto náročné povolanie na celý ich život. Cvičný učiteľ umožní poslucháčom rozvíjať ich pozorovacie schopnosti a usmerní ich na metodiku vyučovania. Individualizuje svoju prácu, poukáže na to ako sa môžu formovať osobné aj neformálne vzťahy medzi učiteľom a žiakom, v procese každodennej spoločnej činnosti. Zorientuje poslucháča v učiteľskom zbore, s prácou v triede, s plánovaním výučby, zoznámi ho s pedagogickou dokumentáciou, uvedie ho do problematiky spolupráce školy a rodiny, umožní mu zúčastniť sa na celoškolských aktivitách. Je samozrejmé, že úloh, ktoré má cvičný učiteľ v procese ako odborne pripraviť poslucháča je veľa a preto by mal mať na pamäti, že budúcemu učiteľovi pomáha otvoriť dvere jeho budúcej kariéry, ale rovnako mu ich môže zatvoriť. Preto je dôležité aby túto prácu vykonávali kvalifikovaní pedagógovia a boli za túto svoju prácu aj patrične ohodnotení, ako materiálne aj morálne.
Veľmi podnetná je aj spolupráca so Štátnym pedagogickým ústavom, naši učitelia boli vždy nápomocní pri overovaní rôznych testov, ktoré boli podkladmi pre vypracovanie učebných plánov v niektorých predmetoch. 1.stupeň sa tiež zúčastnil overovania štandardov z Ochrany človeka a prírody, najmä jeho praktickej zložky.
Všetci naši pedagógovia spolupracujú s Metodickým centrom a aktívne sa zúčastňujú mnohých ponúk na exkurzie, vzdelávacie semináre a dlhodobé školenia ukončené záverečným pohovorom, alebo rozsiahlou seminárnou prácou .
V oblasti riešenia závažných výchovných problémov, krízových situácií v rodine a nežiadúcich spoločenských javov, tiež organizovaním i zaujímavých worshopov, prednášok, sú nám vždy nápomocní pracovníci z Pedagogicko- psychologickej poradne, z Centra výchovnej a psychologickej prevencie, z Centra voľného času ESKA, z Miestneho oddelenia Policajného zboru vo Vrakuni a z Miestneho úradu vo Vrakuni.
Školu na začiatku tretieho tisícročia považujeme za otvorené spoločenstvo žiakov, učiteľov a rodičov, ktorej hlavným poslaním je poskytovať komplexné služby z oblasti vzdelávania a výchovy každej rodine a širokej verejnosti. Každá škola takto dostáva príležitosť ponukou pestrejších a komplexnejších služieb ukázať svoju jedinečnosť a originalitu.
Zvýšením aktivít školy a jej pedagógov, vhodnou prezentáciou úspechov žiakov dosiahnutých pod vedením jednotlivých pedagógov a zviditeľnením sa pred širokou rodičovskou verejnosťou, môže sa škola každý rok tešiť na dostatočný príchod väčšieho množstva žiakov.
V tomto smere má nezastupiteľnú úlohu činnosť pedagogického kolektívu na 1.stupni, ktorá je motivujúca hlavne pre rodičov budúcich prváčikov. A tak opäť môžeme skonštatovať aj v tomto školskom roku, že sa počet našich žiakov na 1.stupni zvýši o 63 nových, zapísaných žiakov, budúcich prvákov, v školskom roku 2009/2010.
Na prvom stupni sa vzdeláva pod vedením 16 skúsených triednych učiteliek v 16 triedach 341 žiakov. Do vyučovacieho procesu na 1.stupni sa aktívne zapája aj 8 učiteliek jazyka anglického a nemeckého, v popoludňajších hodinách 12 vychovávateliek usmerňuje výchovnú činnosť týchto detí v 12 oddeleniach školského klubu.
Výchovno-vzdelávací proces na 1.stupni je orientovaný na žiaka, na jeho potreby, na posilňovanie jeho samostatnosti a zodpovednosti za vlastné výsledky. Uplatňujeme diferencovaný prístup k žiakom, snažíme sa odstraňovať stereotypnosť, pasívne prijímanie vedomostí. Rozvíjame komunikatívnosť, tímovú spoluprácu, schopnosť riešiť problémy a vytvárame podmienky pre činorodú pracovnú atmosféru.
Využívanie tvorivej dramatiky s maňuškovým divadielkom, stavebnice Lego Dacta a prácu s počítačom na hodinách v jednotlivých triedach, nie je ničím nezvyčajným pre našich žiakov na 1.stupni.
Vo výučbe používame najnovšie alternatívne učebnice a pracovné zošity, moderné učebné pomôcky, ktorými sú pravidelne dopĺňané kabinetné zbierky a najmodernejšiu didaktickú techniku v triedach s novým, útulne zariadeným interiérom.
Na 1.stupni pracujeme podľa programu Step by step / preškolených v tomto programe bolo 10 učiteliek / a projektu Orava / preškolené boli v tomto projekte 3 učiteľky /. Rešpektujeme deti s poruchami učenia a správania a snažíme sa o ich integráciu a úspešné začlenenie sa do vyučovacieho procesu. V tomto smere úspešne spolupracujeme so školskou psychologičkou a so špeciálnou pedagogičkou.
Zvyšujeme efektívnosť vzdelávacieho procesu výučbou v špeciálnych učebniach cudzích jazykov a informatiky. Snažíme sa o zavádzanie informačno- komunikačných technológií vo všetkých predmetoch .V tomto smere sa opierame o kvalifikovanú prácu našich učiteliek, z ktorých sa každá zúčastnila preškolenia a vzdelávania v práci s počítačom.
Pekné sú aj úspechy našich žiakov umiestnených na prvých miestach v okresných kolách v práci s počítačom v súťažiach organizovaných v Centre voľného času ESKO.
Po začlenení etickej výchovy do rozvrhu žiakov, máme zabezpečenú aj kvalifikovanú výučbu tohto predmetu tak, že všetky učiteľky 1.stupńa sa zúčastnili vyškolenia v tomto predmete. Venujeme pozornosť výchove a vzdelávaniu talentovaných žiakov a ich prezentácii na verejnosti či už v rámci Slovenska alebo zahraničia . Naši žiaci sú úspešní v súťažiach literárnych ako je Hviezdoslavov Kubín, Šaliansky Maťko, Dobšinského rozprávky, Najlepší školský časopis, Detský čin roka, Európa v škole . V obľube sú aj čitateľské dielne v školskej knižnici, ktoré podnecujú záujem detí o literatúru. V matematických súťažiach sme pravidelnými účastníkmi Matematickej olympiády, Korešpodenčnej školy MAX a Klokan .
Vo výtvarných súťažiach napr. Výtvarný Trenčín, Bohúňova paleta sme získali pochvalné uznanie V športových súťažiach v atletike, vybíjanej, vo futbale, v hádzanej, v zápasení
dosahujú naši žiaci úspešné miesta, čoho dôkazom sú poháre víťazstva z jednotlivých športových stretnutí.
Pri rôznych spoločenských podujatiach, ako sú Vianočné trhy, Fašiangový karneval, Vianočné besiedky vystúpenia pre dôchodcov a na miestnom úrade, sa naši žiaci prezentujú v kultúrnom programe .
Počas celého procesu výučbe, v zmysle humanizácie vzdelávania a výchovy dodržiavame Deklaráciu práv dieťaťa, plníme úlohy Národného programu boja proti drogám, začleňujeme aktuálne témy z Výchovy k manželstvu a rodičovstvu do učebných plánov, tiež z Ochrany človeka a prírody, resp. akcie organizované pri príležitosti Dňa zdravia, zdravej výživy a pod.
V rámci mimoškolských aktivít triedne kolektívy sa pravidelne zúčastňujú pobytov v školách v prírode na rôznych miestach na Slovensku, letnej prázdninovej činnosti v zahraničí pri mori v Taliansku a atraktívnych školských výletov.
Výsledky, ktoré dosahujú p učiteľky v triedach so svojimi žiakmi sú ich najlepšou reklamou, najlepšou vizitkou práce na 1.stupni. Zároveň sú zárukou pre rodičov našich žiakov, že si vybrali tú správnu školu pre svoje dieťa.
Už tridsiatykrát sme privítali 205 žiakov na druhom stupni. V 9 triedach vyučuje 17 kvalifikovaných zamestnancov.
Moderná doba prináša množstvo požiadaviek, zmien. Naša škola vychádza v ústrety záujmom rodičov, žiakov a verejnosti. Od minulého školského roka sa vyučuje Informatika v dvoch plne vybavených počítačových učebniach.
Pedagogickí zamestnanci II. stupňa na vyučovaní používajú moderné metódy a postupy, využívajú moderné učebné pomôcky. Naďalej sa vzdelávajú a dopĺňajú svoje poznatky na rôznych školeniach. Výsledkom je všestranný rozvoj žiakov a podpora ich tvorivého myslenia.
Jednotlivé predmety sa žiaci učia v odborných učebniach – výtvarnej, hudobnej výchovy, v knižnici a v chemickej učebni. Aj na druhom stupni sú triedy krásne, zariadené novým nábytkom, s peknými nástenkami.
Žiaci II. stupňa pravidelne realizujú jazykové kurzy v Rakúsku, exkurzno-poznávacie zájazdy po Európe, exkurzie zamerané k učivu jednotlivých predmetov. Učitelia a žiaci sa pripravujú na rôzne súťaže, v ktorých dlhodobo dosahujú úspechy a reprezentujú školu v okresných, krajských kolách a v celoslovenskom meradle. Je to účasť na olympiádach v AJ, NJ, v chémii, v biológii, v matematike, na rôznych športových, výtvarných, literárnych súťažiach. Každoročne sa žiaci deviatych ročníkov zúčastňujú Monitora zo slovenského jazyka a matematiky, s novým názvom - Celoplošné testovanie 9.
Žiaci a učitelia sú zapojení do práce na projekte Comenius, Partnerstvo škôl – My: Cesta do Európy. Cesta pútnikov. Svojimi prácami prezentujú svoju krajinu, históriu, kultúru, tradície a zvyky. Rozvíja sa spolupráca a priateľstvo medzi krajinami. Vo voľnom čase žiaci na II. stupni pracujú v 16 záujmových krúžkoch, do ktorých je zapojených vyše 200 žiakov. . Úspešne sme zriadili rôzne mimoškolské voľnočasové aktivity, financované cez výchovno-vzdelávacie poukazy MŠ SR, ktorých škála sa naďalej vyvíja a dotvára. Na základe úzkej spolupráce s rodinami podľa priebežného sledovania záujmov detí a ich rodičov vytvárame stále nové a nové druhy aktivít.
Máme veľký počet tých, ktorí neustále využívajú výpočtovú techniku ako hlavný zdroj získavania informácií, či relaxovania, a taktiež ako hlavný spôsob dorozumievania sa. Ich počiatky tvorivosti sa odzrkadľujú práve v tomto odbore. Druhá skupina sa venuje tvorivým aktivitám v rôznych výchovách – výtvarná, hudobná, telesná a pod.. Nezabudnuteľným prvkom je ľudová tvorivosť. Šport ako súčasť každého dieťaťa, žiaka, je nenahraditeľnou časťou dňa, v ktorej dieťa neustále odoláva konkurencii iných a dokonca konkuruje samo sebe vo výkone. Krúžok – Tvorba časopisu pracuje už štvrtý rok a vydáva školský časopis. Stránky časopisu nájdeme aj na internetovej stránke našej školy. Ďalší žiaci pracujú pri počítači, v keramickej dielni, v športovom i turistickom krúžku, v kurzoch, ktoré deviatakov pripravujú na prijímacie pohovory zo slovenského jazyka a matematiky.
Cieľom našej školy a nás všetkých je dosiahnuť, aby sa skĺbili nároky a požiadavky európskeho vzdelávania s najlepšími tradíciami a skúsenosťami slovenského školstva tak, aby bola škola moderná, príťažlivá nielen pre žiakov, rodičov, ale i pedagógov a myslím si , že sa nám to darí.
Mgr. Miriana Krajčíková
riaditeľka školy