Hodina matematiky

 

Počas našej náčuvovej praxe sme nazreli aj na hodinu matematiky v 5.A triede, v ktorej tento predmet vyučuje Mgr. Jeremiásová. Bola to druhá vyučujúca hodina a jej témou bolo prenášanie uhlov – vytvorenie zhodných uhlov. Išlo teda o hodinu geometrie. Organizačná forma - prevažne hromadné vyučovanie a samostatná práca. Hodina pozostávala zo všetkých fáz vyučovacej jednotky. Cieľom hodiny je zopakovať si naučené pojmy z predošlých rokov a hodín a naučiť sa novú metódu prenášania uhlov.

Na úvod sa žiaci na pozdrav postavili, tak ako to býva na ZŠ dobrým zvykom. Je to jedno z výchovných formovaní žiaka. Pani učiteľka privítala prítomné vedenie školy a nás, poslucháčov. Oboznámila žiakov s náplňou a cieľom hodiny, ktorý si vytýčila.

Nasledovala úvodná motivácia žiakov : vyučujúca vyzvala žiakov, aby si spomenuli na roky z prvého stupňa, keď sa učili základné matematické úkony. Dialogickou formou zisťovala, čo všetko žiaci vedia alebo nie. Dynamicky kládla veku a vedomostiam primerané otázky, na ktoré žiaci pohotovo reagovali. Milo nás prekvapila vysoká aktivita žiakov. Neustále sa takmer všetci hlásili a chceli odpovedať. Na zopakovanie a obnovenie si vedomostí o gréckej abecede využívanej na označovanie rôznych javov v matematike vyučujúca využila magnetickú tabuľu, na ktorú magnetkami popripínala najbežnejšie z písmen. Žiak pri tabuli mal k názvu presne priradiť znak.

Následne sa jeden žiak postavil chrbtom k tabuli a ďalší mu ukazoval znaky, ktoré mal podľa gréckej abecedy pomenovať. Využila sa tak jedna z didaktických hier, v ktorej žiaci vystupovali aj ako žiaci, aj ako skúšajúci. Povzbudilo ich to ešte viac k  práci a vyvolalo zvedavosť. Vyučujúca si tým získala ďalšiu pozornosť. Pomocou dialógu sa pýtala na rôzne rovinné útvary a využila aj názorné príklady týchto útvarov, ktoré mali žiaci hľadať v triede. To bola motivačná fáza prepojená s fixáciou a opakovaním predošlých vedomostí.

V ďalšej fáze – diagnostickej – pani učiteľka zaviedla novinku – matematický diktát.

Žiaci boli rozdelení do dvoch skupín A, B podľa radov a písali do zošita. Dvaja vyvolaní žiaci stáli za tabuľou a zapisovali diktát na ňu. Úlohou bolo správne zapísať geometrické pojmy ako rovina, úsečka, polpriamka a podobne. Po dopísaní žiaci spoločne kontrolovali výsledky na tabuli a podľa správnych odpovedí  si opravovali vo svojich zošitoch. Vyučujúca ústne ohodnotila a pochválila všetkých žiakov, že aj napriek ťažším zadaniam úlohy vedeli správne zapísať.

Vyučujúca zapíše na tabuľu zadanie ďalšej úlohy, ktorú majú žiaci samostatne vyriešiť. Dobrovoľníci ju riešia na tabuli. Pri rysovaní používajú pomôcku – drevené pravítko. Vyučujúca kladie pomocné otázky k úlohe. Žiaci nevedeli označiť správne „pätu kolmice“, preto učiteľka využila názorný príklad z praxe – vysvetlila im to na meraní výšky postavy, názorne im to demonštrovala a opísala. Ďalšími úlohami a otázkami k nim vyučujúca navádza žiakov na samostatné myslenie a vedie ich k tomu, aby dokázali sami prísť na zápis nových pojmov a geometrických javov.

Prenesie sa tak do expozičnej fázy, kde opäť pomocou dialógu U – Ž – U vysvetľovaní a opisom názornín zobrazených na tabuli približuje nové učivo. Sama rysuje na tabuľu, po každom kroku, ktorý aj podrobne opisuje (formou : „Teraz vezmeš kružidlo a zapichneš ho do bodu X.“), počká, aby aj žiaci stíhali spolu s ňou sledovať a pracovať. 

Fixácia : vyučujúca zadáva podobné úlohy, ktoré žiaci riešia samostatne v zošitoch a pri tabuli demonštračne  jeden dobrovoľník. Toho vyučujúca vedie k tomu, aby vedel sám nahlas opísať, čo práve robí, dbá na presnosť a správnosť práce a postupu. Sama chodí po triede, kontroluje prácu ostatných žiakov a pomáha tým, ktorí nestíhajú, nezapamätali s i správny postup a pod. Ochotne pomáha všetkým žiakom, priebežne ich ústne pochváli.

Ku koncu hodiny zadá domácu úlohu – prečítať si o učive z učebnice. Na záver sa žiaci opäť postavia a pozdravia.      

Vyučujúca bola s priebehom hodiny a dosiahnutím cieľa spokojná. Žiaci boli disciplinovaní, spolupracovali, boli správne motivovaní. Pani učiteľka nemusela zvyšovať hlas, napomínať ich a karhať. Jej prístup bol priateľský, milý. Vedela veľmi dobre využiť učiteľský takt,  vysvetliť nové učivo, k hodine pristupovala tvorivo. Jediným mínusom bolo veľké množstvo odborných zápisov, ktoré museli žiaci ovládať, a učivo bolo podľa nášho názoru príliš podrobné pre piatakov ZŠ. Vyučujúca ho však primerane priblížila žiakom, ktorí mali skutočne výborné vedomosti z matematiky.

ďakujeme za veľmi peknú a prínosnú hodinu.

 

Študenti 3. ročníka Pedagogickej fakulty UK v Bratislave